![]() |
GALLERY ACROPOLIS |
₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪
GRECKA CERAMIKA
Już
od czasów starożytnych produkcja ceramiki była bardzo ważną gałęzią przemysłu i
dziedziną gospodarki. Handlowano nią i wymieniano na inne produkty na
wszystkich targach Morza Śródziemnego. Grecy uwielbiali otaczać się pięknymi
przedmiotami, stąd też wazy odznaczały się pięknymi kształtami i bogactwem
dekoracji. W każdym szanującym się państwie-mieście znajdowały się warsztaty
garncarskie. Produkty ceramiczne wyrabiane były z czerwonej glinki sprowadzanej
z pobliskich okolic, na kole garncarskim nadawano im najróżniejsze kształty,
inne produkowane były w specjalnych formach. Po otrzymaniu już odpowiedniego
kształtu, produkt był suszony, a następnie wypalany w piecu w temperaturze ok.
1000 stopni, a następnie malowany, albo malowany i dopiero wypalany w zależności,
jaki miał być końcowy efekt.
Na ceramice o różnej wielkości artyści przedstawiali swoje dzieła, stąd też miasta, które posiadały złoża glinki przyciągały do siebie licznych artystów. Dzięki wykopaliskom archeologicznym i archeologom, którzy staranie złożyli i dopasowali brakujące kawałki ceramiki dowiadujemy się o codziennym życiu, zwyczajach, sportach starożytnych ludzi. Na niej często opierali się historycy pisząc historię. Te piękne kształty i wzory można podziwiać w Muzeach Archeologicznych na całym świecie. Wszystkie naczynia były wykorzystywane do różnych celów od czynności dnia codziennego, a także przy narodzinach, zaślubinach, pogrzebach, obrzędach religijnych. Ich kształt i odpowiednie zdobnictwo mówiły o tym, jakie miały mieć przeznaczenie. Wzory ceramiki zmieniały się wraz z rozwojem sztuki, ceramika była malowana zarówno przez znanych artystów antycznych jak również przez osoby zupełnie nowe w tej branży mniej lub więcej utalentowane. Malarze wazowi często wzorowali się na słynnych wówczas podziwianych dziełach ówczesnych malarzy.
Właśnie
dzięki ceramice dzieła ówczesnych malarzy przetrwały dla przyszłych pokoleń i
dzięki nim możemy poznać zwyczaje i obyczaje, jakie wówczas panowały oraz
codzienność życia z tamtych lat.
W
ceramice malarskiej wyróżnia się następujące style:
STYL KRETEŃSKI
ceramika w tym stylu produkowana była w warsztatach pałacu Knossos i Fajstos
ok. XIX wieku p.n.e., Wytwarzana ceramika miała najrozmaitsze kształty i
przeznaczenie.
Wyrabiano zarówno niewielkich rozmiarów kubki,
kielichy, wazy poprzez olbrzymiej wielkości patosy, czyli gliniane beczki do
przechowywania płynnej i sypkiej żywności. Wyróżniała się bogactwem
ornamentalnych motywów geometrycznych, roślinnych ( lilie, krokusy, liście
bluszczu, wysokie trawy) i morskich m.in. ośmiornice, ryby, korale, muszle,
meduzy, rozgwiazdy i kraby, które cechuje niezwykle żywa i oryginalna dekoracja
polichromowana. Na czarnym tle lub ciemnej glince znajdowały się wzory z
dodatkiem koloru białego, żółtego, pomarańczowego i brązowego. Największym
artystycznym osiągnięciem w ceramice kreteńskiej są wazy Kamares, nazwane tak
od groty, w której natrafiono na pierwsze znaleziska (na zdjęciu poniżej). W
naczyniach Kamares dominują motywy roślinne, które z biegiem lat stają się
coraz bardziej zgeometryzowane i stylizowane. Wyrabiano także większe naczynia
o grubszych ściankach. Niektóre z nich dekorowano, malując ozdobne motywy, w
innych przypadkach stosowano tzw. technikę barbotino, która polegała na
oddzielnym nakładaniu dekoracji na zewnętrzną powierzchnię naczynia, albo ozdób
wytworzonych w oddzielnych formach np. roślinnych i następnie nakładanych na
naczynia. Wymienić tu należy pitosy, wielkie gliniane beczki oraz amfory. O
wiele rzadziej pojawiały się natomiast przedstawienia ludzi. Następny etap
rozwoju ceramiki minojskiej przypada mniej więcej na okres po 1700 r. p.n.e.
Pojawia się wówczas typ zdobień przybliżający nas do przedstawień
naturalistycznych. Okres ten, ze względu na dominujące motywy zdobnicze, nazwano
stylem morskim. Ostatni okres rozwoju ceramiki minojskiej nosi nazwę stylu
pałacowego.
Po zniszczeniu i upadku pałaców na ceramice minojskiej bazują Mykeńczycy, na których wzorach można wyraźnie zauważyć wpływy minojskie.
Po zniszczeniu i upadku pałaców na ceramice minojskiej bazują Mykeńczycy, na których wzorach można wyraźnie zauważyć wpływy minojskie.
STYL
PROTOGEOMETRYCZNY, który
występował ok. X w. p.n.e. podstawowe motywy tego stylu cechowały się bogactwem
motywów ornamentalnych, motywy występujące w przyrodzie roślinne i zwierzęce,
różnego rodzaju półkola, koła, linie faliste, proste i ukośne, romby, trójkąty,
meandry, gwiazdy zygzaki, spirale, krzyże.
STYL
GEOMETRYCZNY, występował w
ceramice od IX wieku p.n.e. i stanowił rozwinięcie stylu protogeometrycznego.
Naczynia zdobione były w poziome pasy, które następnie wypełnione były różnymi
wzorami, typu gwiazdy, szachownice, linie, proste, faliste i ukośne, meandry,
krzyże, itp. motywy zarówno roślinne jak i zwierzęce, epizody przedstawiające
życie bohaterów, morze i okręty, pogrzeby, zawody gimnastyczne, muzyczne i
taneczne oraz liczne walki i wojowników.
STYL KORYNCKI, jak sama nazwa wskazuje pochodzi z warsztatów garncarskich miasta Koryntu z ok. 620 r. p.n.e. Dzieli się na styl protokoryncki, koryncki i późnokoryncki. Ceramika koryncka znana była we wszystkich portach Morza Śródziemnego, często była wymieniana na inne produkty, słynęła ze wspaniałej kolorystyki i kształtów i dlatego też była bardzo kosztowna. I stąd też wzięło się powiedzenie nie każdemu jest dane płynąć do Koryntu, aby zaopatrzyć się w ceramikę koryncką. Główny motyw, jaki tu występuje to zwierzęta i rośliny. Wśród zwierząt dominują lwy, pantery, sfinksy, gryfy, kozy, dziki, węże, jelenie, koguty, łabędzie, ptaki, zające i wiele innych. Stosowano również krzyżówki różnych zwierząt, oraz postacie występujące w mitologii np. Tyton, Tryton, Gorgony itp. W latach późniejszych zaczęto przedstawiać również inne sceny z mitologii, często występuje tu Herakles, a także inni herosi, sceny bitewne, polowania, bankiety oraz sceny z Wojny Trojańskiej itp.
STYL KORYNCKI, jak sama nazwa wskazuje pochodzi z warsztatów garncarskich miasta Koryntu z ok. 620 r. p.n.e. Dzieli się na styl protokoryncki, koryncki i późnokoryncki. Ceramika koryncka znana była we wszystkich portach Morza Śródziemnego, często była wymieniana na inne produkty, słynęła ze wspaniałej kolorystyki i kształtów i dlatego też była bardzo kosztowna. I stąd też wzięło się powiedzenie nie każdemu jest dane płynąć do Koryntu, aby zaopatrzyć się w ceramikę koryncką. Główny motyw, jaki tu występuje to zwierzęta i rośliny. Wśród zwierząt dominują lwy, pantery, sfinksy, gryfy, kozy, dziki, węże, jelenie, koguty, łabędzie, ptaki, zające i wiele innych. Stosowano również krzyżówki różnych zwierząt, oraz postacie występujące w mitologii np. Tyton, Tryton, Gorgony itp. W latach późniejszych zaczęto przedstawiać również inne sceny z mitologii, często występuje tu Herakles, a także inni herosi, sceny bitewne, polowania, bankiety oraz sceny z Wojny Trojańskiej itp.
STYL
CZARNOFIGUROWY wysuwający
w motywach na pierwszy plan człowieka i mit oraz STYL CZERWONOFIGUROWY
na wazach tego stylu oprócz scen mitologicznych bardzo często przedstawiane są
sceny z życia współczesnego.
STYL CZARNOFIGUROWY- występował w ceramice greckiej w latach 560 –530
p.n.e. Nazwa tego stylu pochodziła od charakterystycznej dwubarwnej dekoracji,
czerwone figury występowały na czarnym tle glinianego naczynia. Najpierw malarz
pokrywał figury czarnym pokostem, a następnie wykonywał linie, tworzące
modelunek wewnętrzny. W czasie wypalania pokost ulegał stopieniu i łączył się z
gliną na trwałe. Przez regulację dopływu powietrza do pieca, następowała
redukcja tlenu żelaza zawartego w pokoście. I tak zamalowane partie zabarwiały
się na czarno, zaś odsłonięte - na czerwono – na kolor wypalonej gliny. W stylu
czarnofigurowym nadal obowiązywał układ pasowy dekoracji. Z czasem został
zmodernizowany i centralną część naczynia zdobiła scena o tematyce
mitologicznej, choć zdarzały się przedstawienia z życia codziennego.
STYL
CZERWONOFIGUROWY- panował w
ceramice greckiej w latach 530-400 p.n.e. Na czarnym tle występowała czerwona
figura, co dawało malarzowi większe możliwości mógł dzięki temu oddać więcej
szczegółów postaci i przedmiotów.
Głównym
tematem przedstawionym na ceramice były sceny mitologiczne, z życia bogów i
herosów oraz sceny z życia codziennego.
Na
wazach podziwiać możemy życie codzienne i zwyczaje, jakie panowały w tamtych
czasach oraz wnętrze greckiego domu, mężczyzn przy wykonywaniu różnych zawodów,
w czasie wypoczynku, podczas zawodów sportowych. Malarze ukazują ludzi z
najróżniejszych swer społecznych zarówno polityków, filozofów, ludzi zwykłych,
niewolników a także pijaków, hetery oraz ludzi z marginesu społecznego, sceny z
pogrzebów oraz zaślubin. Poznajemy życie kobiet zajmujących się pracami domowymi
i wychowywaniem dzieci.
Na
ceramice pokazane zostały również ówczesne bitwy.
Dekoracje
wazowe odwołują się również do duchowego dorobku greckiego - literatury i
mitologii. Możemy obejrzeć „ilustracje” do „Iliady” i „Odysei” Homera, wierszy
Safony i Anakreonta.
Etapy
rozwoju stylu czerwonofigurowego dzielą się na trzy okresy:
Styl
surowy- panujący w latach 530 – 480
p.n.e., w którym postać przedstawiona była zgodnie z tradycją stylu
czarnofigurowego. Do najznakomitszych twórców tego stylu zaliczyć można:
Androkidesa, Eufroniosa, Brygosa, Eutymidesa, Kleofradesa, Makrona.
Styl
swobodny- tzw. klasyczny trwający od
480 do 400 r. p.n.e., kiedy w malarstwie wazowym wykorzystywano do dekoracji
osiągnięcia sztuki monumentalnej - rzeźby i malarstwa. W Vw. p.n.e. w Atenach
stosowano jeszcze inną technikę zdobniczą - całe naczynia malowane były na
biało i na takie tło nanoszono wielobarwne motywy dekoracyjne. Takie naczynia
stosowane były głównie w związku z kultem zmarłych i z tym wiązały się
umieszczane na nich sceny.
Powstały
wtedy m.in. białe lekyty sepuklarne oraz naczynia o formatach rzeźbiarskich [
twarzowe, zoomaficzne ].
Powtarzające
się wtedy tematy nawiązywały do zmagań Greków z Persami, stąd sceny z
amazomachii i centauromachii. Działali wtedy wielcy artyści, których znamy pod
nazwami nadanymi im przez historyków sztuki. Są to Mistrz Nobidów, Malarz
Pentezylei, Malarz Pana.
Styl
bogaty- trwający od 425 do 400 r.
p.n.e., w którym zauważyć można silny wpływ malarstwa ściennego. Malarze wazowi
starają się przenieść na naczynia kompozycje wieloplanowe i podkreślają
ekspresję postaci. Pojawiają się udane bardziej lub mniej próby ukazania
wieloplanowości krajobrazu.
Podkreślona
jest dekoracyjność tak w szczegółach, jak i w użyciu barwy złotej i białej. Działali
wówczas m.in. Kleofon i Meidias.
WYRÓŻNIAMY
NASTĘPUJĄCE RODZAJE WAZ:
Wazy
w zależności od przeznaczenia można podzielić na następujące kategorie:
Naczynia stołowe i wazy
do przechowywania sypkich i płynnych produktów:
- do picia: kylix (czara), kantaros, skyfos (kotyle) i ryton,
- do czerpania: kyatos,
- do nalewania: oinochoe,
- do mieszani płynów: krater , dinos i stamnos,
- do chłodzenia wina: psykter (wstawiany do krateru),
- do przechowywania i noszenia wody: hydria (dzban),
- do przechowywani oliwy: lekyt i askos,
- do picia: kylix (czara), kantaros, skyfos (kotyle) i ryton,
- do czerpania: kyatos,
- do nalewania: oinochoe,
- do mieszani płynów: krater , dinos i stamnos,
- do chłodzenia wina: psykter (wstawiany do krateru),
- do przechowywania i noszenia wody: hydria (dzban),
- do przechowywani oliwy: lekyt i askos,
- do przechowywania
sypkich i płynnych produktów: pitos, amfora, pelike, stamnos,
Naczynia toaletowe służące do przechowywania perfum i olejków oraz osobistych przedmiotów:
- do przechowywania perfum: aryballos i alabastron, lekyt,
- szkatułka do biżuterii: pyksis, bekane, plemochoe,
Naczynia kultowe:
- do ofiar płynnych: fiala,
- przy zaślubinach: lebes gamikos,
- w kulcie zmarłych: lekyt, skos, lutroforos
Naczynia toaletowe służące do przechowywania perfum i olejków oraz osobistych przedmiotów:
- do przechowywania perfum: aryballos i alabastron, lekyt,
- szkatułka do biżuterii: pyksis, bekane, plemochoe,
Naczynia kultowe:
- do ofiar płynnych: fiala,
- przy zaślubinach: lebes gamikos,
- w kulcie zmarłych: lekyt, skos, lutroforos
- do celów rytualnych: ryton,
chous, skos
₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪
Jeśli jesteś pasjonatem Grecji i chciałbyś mieć w domu jakiś grecki akcent, polecam ręcznie malowaną ceramikę, wykonaną przez artystów z wieloletnim stażem.
Masz swój ulubiony wzór, motyw, chcesz komuś sprawić miłą niespodziankę - napisz do nich, wykonają każdy wzór i kształt greckiej ceramiki antycznej i nie tylko.
Poniżej link gdzie można ją zamówić:
Fotki ceramiki zamieszczone na tej stronie pochodzą z Gallery Acropolis.
Musze sie pochwalic, iz zamowilam jeden z talerzy z wyzej przedstawionej kolekcji. Jest juz w moim posiadaniu, jestem bardzo zadowolona z zakupu, wspaniale dopracowane wykonczenie, ladne , oryginalne wzory. Taka rzecz to "perelka" wsrod innych przedmiotow we wnetrzu mojego domu. Szczerze polecam !
OdpowiedzUsuń