sobota, 10 maja 2014

Paralia Katerinis

Niedzielna kawa frappe w Paralii.

Jest piękny słoneczny dzień, idealny na wycieczkę do nadmorskiej miejscowości. Wybór padł na Paralię. Usiedliśmy w jednej z bardzo wielu malowniczych kawiarenek usytuowanych tuż przy samej plaży, zamówiliśmy kawę frappe (grecki wynalazek w postaci kawy rozpuszczalnej zmiksowanej i zalewanej zimną wodą z dodatkiem mleka i lodów) siedzieliśmy wpatrując się w spokojne morze.
Paralia na początku XX wieku była małą rybacką wioską, pierwsze domy powstały tu w 1923 roku, założona została przez uchodźców z Azji Mniejszej (dzisiejszej Turcji), którzy na początku zajmowali się rybołówstwem i rolnictwem. Z biegiem lat powstawały tu nowe domy i sklepy, miejscowość pomału przemieniała się w kurort wypoczynkowy i zagłębie przemysłu futrzarskiego. I tak Paralia wygląda dzisiaj, jest największym kurortem turystycznym na Riwierze Olimpijskiej. Trudno tu znaleźć  przejawy  ciężkiego przemysłu  czy wielkie osiedla mieszkaniowe. W większości możemy tu znaleźć jedynie liczne hotele i pensjonaty, restauracje, dyskoteki, sklepy, piękne plaże oraz letniskowe apartamenty Greków mieszkających poza sezonem letnim czy okolicznościowymi świętami w innych miastach  Grecji. Jest typowo turystyczną, wypoczynkową miejscowością, w której każdy znajdzie coś dla siebie.

Po spędzeniu miłego południa w kawiarence postanowiliśmy pospacerować i odwiedzić sklepiki w Paralii, jest ich tu bardzo wiele, przeważają te z futrami, ale nie brak tu też tych ze  skórami i pamiątkami. Odwiedziliśmy jeden sklep ze skórami znajdujący się na głównym deptaku, okazało się, że mają bardzo duży wybór kurtek skórzanych w ładnych modelach i przystępnych cenach, nawet już od 50 euro.
Następnie znaleźliśmy małą galerię souvenirów z wieloma ciekawymi  pamiątkami  wyrabianymi ręcznie m.in. ikony, ceramikę  z motywami mitologii greckiej, serwety haftowane z motywami oliwek i meandrów, figurki alabastrowe przedstawiające, postacie mitologii greckiej i znane postacie historyczne oraz duży wybór sztucznej biżuterii. Mnie „wpadła w oko” duża figurka przedstawiająca narodziny bogini Afrodyty, idealna do postawienia na kominku.
Odwiedziny  sklepików zajęły nam więcej czasu niż myśleliśmy. Następnie  postanowiliśmy coś przekąsić, wybór był duży, jako że nie brak tu restauracji i tawern, gdzie serwują dania zarówno kuchni greckiej jak i międzynarodowej, a także barów szybkiej obsługi. Usiedliśmy w jednym z nich, z widokiem na morze, zamówiliśmy gyrosa (cienko krojone mięso drobiowe lub wieprzowe z dodatkiem frytek, pomidorów, cebuli, przypraw oraz różnego rodzaju sałatek do wyboru, które jest zawijane albo w placek przypominający gruby naleśnik, czyli pitę, albo serwowane jako duża osobna porcja, gdzie na talerzu znajdują się poukładane w należytym porządku wszystkie te składniki, które możemy znaleźć w placku, tyle że w większej ilości). Najedliśmy się do syta, ale następnym razem na pewno nie omieszkamy udać się do którejś z tutejszych psarotawern (rybna grecka restauracja), serwujących przepyszne owoce morza.
Ci, którzy lubią zabawy i nocne klubowe szaleństwa, także znajdą tu coś dla siebie. Tuż na obrzeżach miasta znajdują się liczne nowoczesne nocne kluby, w których bawić się można do samego rana przy rytmie greckiej muzyki, śpiewanej przez znanych wokalistów greckich.
Osoby, które lubią aktywny wypoczynek, mają tu do dyspozycji liczne biura podróży, które organizują wycieczki we wszystkie najciekawsze zakątki Grecji, a także wypożyczalnie samochodów, bardzo popularnych w Grecji skuterów i rowerów, którymi można zwiedzić najbliższe okolice.
Piaszczyste i długie plaże wyposażone są w parasole, leżaki, sporty wodne. Temu wszystkiemu towarzyszy  wspaniały klimat dzięki bliskości gór Olimpu i morza, co  wpływa bardzo korzystnie na nasze samopoczucie.  Niektórzy mówią o magicznym znaczeniu tego miejsca z uwagi na bliskość masywu Olimpu oraz Panteon greckich bogów, z Zeusem na czele.
Tak, więc Paralia jest idealnym miejscem na udane  wakacje i na zasłużony wypoczynek, a dodatkowo  jest to jeden z najtańszych regionów Grecji.
Po wizycie w tej uroczej miejscowości mogę stwierdzić, iż Paralia zadowoli każdego turystę wachlarzem atrakcji, ilością różnego rodzaju hoteli czy pensjonatów do dyspozycji, który tu przybywa w sezonie letnim. Ładna pogoda, przepiękne widoki zarówno na morze jak i góry oraz ciepłe przyjęcie klienta w każdym barze, restauracji itp. to dodatkowe atuty tego miejsca.

Ciekawe strony o Paralii:

Paralia na filmie:

Dojazd:
Samochodem dojedziemy autostradą E 75, przy Katerini kierujemy się na Paralię.
Z lotniska w Thessalonikach dojedziemy autobusem nr 78 do stacji kolejowej, następnie pociągiem do miejscowości Katerini, a później taksówką za ok. 10 EUR lub autobusem rejsowym nr 1 (ok. 1,50 EUR).
Jak dojść z dworca kolejowego w Katerini do przystanku autobusowego jadącego do Paralii, znajdziecie na poniższej mapce. Przystanek znajduje się przy zakładzie fryzjerskim. Bilety kupujemy w kiosku lub w automacie, za bilety kupowane u kierowcy zapłacimy drożej.